چرا داشتن خواب کافی مهم است

 

خواب کافی برای بدن انسان اهمیت بسیاری دارد و اگر خواب منظم و کافی نداشته باشیم ممکن است در طول عمر، زندگی و روحیه ما اثر بگذارد. مهمترین فرصت برای ترمیم و بازسازی بدن خواب است. خواب تاثیر بسیاری روی عملکرد اعضای داخلی بدن ما دارد؛ اعضایی مانند قلب، مغز، کبد، سیستم گوارشی و سیستم ایمنی بدن. به همین دلیل متخصصان در حوزه بهداشت، خواب کافی را مهمترین رکن سلامتی می دانند. خواب کافی بر روی حافظه و هوش تاثیرات شگفت انگیزی دارد.

با تمام این شرایط، متاسفانه بسیاری از ما توجه لازم به این موضوع نداریم. در بسیاری از مواقع حتی برای تفریح های غیر ضروری مثل تلویزیون دیدن، از خواب خود کم می کنیم. اما کافی است کمی هم به عواقب کار خود، چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت توجه کنیم.

در بسیاری از مواقع، عدم تجربه خواب کافی به دلیل برخی بیماری ها است. همچنین استرس و اضطراب ممکن است مشکلاتی را برای بدن ایجاد کند که نگذارد خواب کافی و باکیفیتی داشته باشیم. در چنین شرایطی استفاده از داروها می تواند مفید باشد اما بهتر است از مواد طبیعی استفاده کنیم. یکی از بهترین مواد طبیعی برای کسب تجربه خواب کافی، عسل طبیعی است.

در این مطلب قصد داریم به نکاتی پیرامون تجربه خواب کافی اشاره کنیم. در مطالبی مجزا به خواص عسل برای خواب و همچنین دیگر مواد طبیعی در طب سنتی اشاره کرده ایم.

خواب کافی برای بدن چند ساعت است؟
میزان ساعت خواب یکی از عناصر کلیدی در فهمیدن اهمیت خواب کافی است. متخصصان، خواب کافی برای بدن انسان را 8 ساعت اعلام کرده اند. اما چرا باید 8 ساعت باشد؟ تحقیقات در نقاط مختلف جهان نشان داده است که، کم و زیاد خوابیدن افراد باعث شده که در معرض بیماری باشند و حتی طول عمر آنها کوتاه بشود. البته نمی توان قطعی گفت که خواب کم دلیل این اتفاق است؛ اما ممکن است دلیل اصلی زندگی ناسالم باشد.

انسان کم خواب، طبق استانداردها به کسانی گفته می شود که به صورت میانگین کمتر از 6 ساعت می خوابند. دقت کنید که این میزان به طور میانگین گفته شده است و ممکن است شما در یک شب 3 ساعت بخوابید اما در طول هفته، این کم خوابی را جبران کنید.

پر خواب به کسانی می گویند که عموما بیش از 9 یا 10 ساعت می خوابند. این زمان هایی که گفته شد برای افراد بزرگ سال است و برای کودکان بهتر است تا قبل از بلوغ 11 ساعت بخوابند. خواب نوزادان هم بهتر است در شبانه روز 18 ساعت باشد. افرادی که بدن ورزیده ای ندارند، کمتر فعالیت می کنند و وقتی فعالیت کم باشد بدتر می خوابند و به دلیل اینکه بدتر می خوابند خسته اند و کمتر میل به فعالیت دارند.

کم خوابی باعث چه مشکلاتی می شود؟
اگر خواب، کافی نباشد عوارض و مشکلات گوناگونی را برای انسان به وجود می آورد. مطالعات گسترده دانشگاهی روی بیش از 5 میلیون نفر انسان نشان می دهد که کم خوابی با دیابت، فشار خون، چاقی و نارسایی های قلبی و عروقی مرتبط است. محققان می گویند حتی افراد سالمی که چند شب پشت سر هم کم خوابی دارند ممکن است مبتلا به بیماری دیابت بشوند.

گفته شده که واکسن روی انسان های کم خواب کمتر اثر می گذارد. کم خوابی باعث می شود که سیستم ایمنی بدن انسان ضعیف و دچار بیماری های عفونی بشود. افرادی که کمتر از 7 ساعت در شبانه روز می خوابند سه برابر بیشتر از کسانی که 7 ساعت یا بیشتر می خوابند دچار سرما خوردگی می شوند.

همچنین کسانی که کم خوابی دارند هورمون گرلین را زیاد و هورمون لپتین را کم تولید می کنند. هورمون گرلین مربوط به حس گرسنگی است و لپتین هورمون مرتبط با حس سیری است. این تغییرات هورمونی منجر به چاقی فرد می شود.پیامدهای پر خوابی به اندازه کم خوابی روشن نیست، اما به قدری می دانیم که پر خوابی اصلا برای سلامتی خوب نیست. از جمله در افرادی که مسن هستند، به دلیل اینکه امکان مبتلا شدن به زوال عقلی را افزایش می دهد.

خواب با کیفیت و کامل چیست؟

خواب انسان چند مرحله مهم دارد. هر کدام از مرحله ها هم بین یک تا یک و نیم ساعت طول می کشد. در هر مرحله هم یک فرآیند متفاوت در بدن ما رخ می دهد.

-    مرحله اول خواب به صورت چرت آلود و آرام بوده و می توان گفت که فرد در حالت خواب بیداری است. در این مرحله تنفس آرام تر می شود، عضلات شل و ضربان قلب آهسته تر می زند.
-    در مرحله دوم، خواب کمی عمیق تر شده است، در این مرحله شما فکر می کنید که بیدار هستید در صورتی که خوابید!
-    مرحله سوم دیگر خواب عمیق است، بیدار شدن در این مرحله ممکن است سخت باشد. به دلیل اینکه فعالیت بدن به پایین ترین حد می رسد.

ما زمانی به یک خواب، خواب کامل می گوییم که تمامی این مراحل را به تربیت پشت سر گذاشته باشد.


خواب کافی چه تاثیراتی بر روی بدن انسان می گذارد؟

حالا که بیشتر در مورد خواب اطلاعات کسب کردیم، بد نیست مروری بر تاثیرات خوب خواب کافی بر روی بدن بخوانیم. برخی از این تاثیرات عبارتند از:

-    افزایش هوش
-    کاهش وزن
-    بهبود حافظه
-    کاهش التهاب
-    کاهش استرس
-    کاهش افسردگی
-    هوشیاری بیشتر
-    سلامت بودن قلب
-    افزایش قدرت بدنی
-    کمک به ترمیم بدن
-    کاهش دردهای مزمن
-    پیش گیری از سرطان
-    پاکسازی مغز با خواب کافی


شب کاری در زمان خواب خوب است یا بد؟
پژوهش ها نشان می دهد که کار هایی که به صورت شیفتی است برای انسان مضر هستند. افرادی که بخاطره شغلشان شب کار هستند کم خوابی دارند و این کم خوابی را در ساعات نامناسب جبران می کنند، این افراد بیشتر در معرض خطر مبتلا شدن به دیابت و چاقی هستند. کسانی که شیفتی کار می کنند معمولا از وضعیت جسمانی خود راضی نیستند. این افراد ممکن است مبتلا به بیماری های دراز مدت فرسایشی شوند.

نکاتی که شما درباره نداشتن خواب کافی باید بدانید :

-    خواب ناکافی سبب مرگ زودرس می شود.
-    خواب ناکافی سیستم یادگیری را مختل می کند.
-    اختلال خواب قابلیت قضاوت را از بین می برد.
-    از مهمترین علت های تصادفات خواب آلودگی است.
-    مهمترین عامل مشاجره و اختلاف زوجین کم خوابی و خستگی می باشد.
-    چروک شدن پوست و پیری زودرس در نتیجه اختلال در خواب و خواب ناکافی به وجود می آید.
-    کم خوابی و نداشتن خواب کافی شبانه در کودکان و نوجوانان سبب بروز رفتاری ناهنجار می شود به طوری که کودکان در مدرسه رفتار مناسبی ندارند و برای هم سن و سالان و اولیای مدرسه مشکل ایجاد می کنند.

 


سخن آخر !
داشتن خواب کافی به اندازه ای مهم است که حتی بسیاری از پزشکان دوای بسیاری از دردها را خواب می دانند. البته به همان اندازه که خواب کافی اهمیت دارد، پرخوابی نیز باعث بروز مشکلاتی در بدن می شود. اگر به اندازه کافی نمی خوابید، علت را پیدا کنید و به فکر درمان آن باشید. در بسیاری از موارد عسل طبیعی گزینه خوبی برای درمان بی خوابی است.